WELKOM

Welkom op het biblioblog van Spookiespock

woensdag 9 maart 2011

DING 25 SCREENCASTING

Aaaaaaaargh (Vulcan voor 'het is me niet helemaal gelukt en gezien de geinvesteerde tijd is dat best wel behoorlijk teleurstellend'). Screencast-o-matic sprak me erg aan, omdat je er geen software voor hoeft te installeren en meteen aan de slag kunt. Spookie had verzonnen om zonder tekst via het scherm iedereen in de wereld in een paar eenvoudige stappen via IMDB naar een trailer van de niet te versmaden vakfilm (trilogy inmiddels) The Librarian te leiden. De opname lukte nog wel, al werd er niet goed naar beschikbare tools verwezen, maar daarna raakte het geheel tot drie keer zoek en is deze ruimtereiziger voor het eerst in 23Dingenland even gestrand. Durven opgeven is ook best een ervaring.



De screencast van screen-o-matic zelf vond ik wat kort door de bocht. Het geeft op het scherm aan hoe je het opnameveld kunt bepalen, maar voor de rest wordt je vooral verteld wat je er verder mee zou kunnen i.p.v. hoe je nu meteen aan de slag kunt. (Ik vind het ook niet echt screencasting als je vertelt wat er mogelijk is en dan af en toe een plaatje laat zien). Daarna kun je overstappen naar vervolgcasts die vooraf niet altijd even duidelijk aangeven waar ze in wezen over gaan.Screencasting is een hele kunst, ook wat betreft het stemgebruik. In de meeste voorbeelden ter orientatie was het of dodelijk saai of vreselijk veramerikaansd.

Spookie vindt het voor bibliotheken zeker een nuttig instrument al gapen er wel grote valkuilen. De grootste heb ik op een eerder blogbericht al eens aangegeven: dat we klakkeloos onze praktijkservice digitaal gaan maken. Ergo: uitleg van de zelfserviceapparatuur via screencasting of hoe je de catalogus gebruikt. Saai, voorspelbaar en zitten klanten er op te wachten (als pop-up zou het nog nuttig kunnen zijn)? Laten we ons bedenken of wij daar als klant van bijvoorbeeld een bank zelf behoefte aan zouden hebben. Wat dan wel?

Inspringend op mijn vorige bericht vind ik het bijvoorbeeld wel wat voor mediawijsheid - bij de vraag hoe wij de klanten duidelijk kunnen maken dat zij ons hierbij nodig hebben. Stel je een  screencast voor die laat zien hoe je hopeloos kunt verdwalen op internet of volledig onbetrouwbare informatie opdiept of je privegegevens te grabbel gooit. Precies het tegengestelde van wat je zou verwachten. Je kunt ze ludiek maken, zodat ze de aandacht trekken en aan het eind van elke screencasting suggereren dat men om dit te voorkomen eens fysiek of digitaal bij de bibliotheek zou kunnen aankloppen. De bibliotheek als onmisbare partner op het web - daar willen we toch heen?

3 opmerkingen:

  1. Zie je al voor je dat een bibliotheek laat zien hoe je kunt verdwalen op internet? Volgens mij willen klanten juist wegwijs gemaakt worden op het internet.
    Je trekt in ieder geval wel de aandacht, want je verwacht niet door een bibliotheek het bos ingestuurd te worden.
    Er is volgens mij wel een markt voor uitleg over materialen reserveren en zeker materialen verlengen. We komen het bij klantenservice zo vaak tegen dat mensen een boete hebben, omdat het verlengen thuis niet goed is gegaan. Dan is het handig als we kunnen verwijzen naar de uitleg op de website.
    En als je hulp wilt hebben bij het maken van een screencast, Erica, Anita en ik kunnen je helpen bij het maken van een leuke screencast;).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Spookie,
    Ik ben het met Hilde eens, de klant wil een zo goed mogelijke uitleg over C-wise. Mensen bellen en komen aan de balie en vragen om uitleg. Die geven we graag maar soms ontbreekt ons de tijd om dat grondig te doen en zeker om meer uitleg te geven hoe andere diensten werken. Een screencast zou dan al een stap in de goeie richting zijn. Voorspelbaar??...Misschien wel, maar saai?? Dat ben ik niet met je eens.
    En inderdaad, hulp nodig? Je weet ons te vinden:)
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie aanbod. Ik ga eerst verder, maar kom er mogelijk nog wel op terug.
    Overigens haalde ik bewust de zelfservice aan. Hoe waarschijnlijk is het dat iemand die daar zijn weg niet bij kan vinden wel iemand is die even via zijn smarthone de screencast opzoekt (of dit thuis op zijn pc gaat doen en dan moet onthouden hoe het zit bij zijn volgende bezoek). Dat bedoel ik met verplaatsen in de klant. Voor die digitaal en/of technologisch onzekere klant is alleen een pop-up terwijl hij bezig is of een instructiescherm direct naast de apparatuur relevant. Natuurlijk kan het dan voor thuis reserveren of c-wise wel van waarde zijn. Mijn bezwaar is ten eerste dat we ons vaak niet verplaatsen in de behoefte, maar gewoon iets digitaal aanbieden. Ten tweede dat we vaak niet kijken naar de volstrekt eigen mogelijkheden van de nieuwe media en het houden bij het digitaliseren van rondleidingen, leeskringen etc. Dat vind ik jammer en het resultaat hoeft niet saai te zijn, maar is dat meestal wel.

    BeantwoordenVerwijderen