WELKOM

Welkom op het biblioblog van Spookiespock

maandag 10 december 2012

Pinterest, het nieuwe pinnen


Zucht
Die slaakte Spookie wel even. Weer een nieuwe manier om foto's te rangschikken? En weer net anders te delen, indelen, opdelen, overdelen, afdelen, voordelen ... Maar goed, hier gaat het om afbeeldingen in het algemeen en het benadrukken van het visuele. Grappig aangezien beeldtaal de oertaal van de mensheid is en we dus een beetje full circle komen. Aangezien ik zelf een website beheer, sprak mij de link naar websites wel aan. De vraag is alleen, duidelijk aangegeven door Ronald Snijder, of het je werkelijk iets oplevert. Wil je dat mensen alleen naar je website gaan voor de leuke plaatjes? En heb je dan het idee dat ze nog kijken naar wat je te melden hebt? Moet ik nu bovendien ineens een pinverbod instellen, omdat iedereen met de foto's die mijn website verfraaien in the name of pinterest aan de haal kan gaan?

Strategie
Laten we het even op de bibliotheek toespitsen. Het voorbeeld van Peugeot uit de filmpjes van Pelpina is een leuke manier om dit medium in te zetten. Niet dat we weer gewoon laten zien hoe onze bibliotheken eruit zien, maar het spannender maken. Mysterieuze en uiterst moderne onderdelen fotograferen en klanten daaruit tot hun verrassing een sectie van hun bibliotheek tevoorschijn laten toveren. De Visuele Strategie van Marije Brom vind ik daarbij een niet te missen handleiding. Zoals ook in mijn vorige (en eerdere) blogberichten vermeld, vergeten wij in de bibliotheek vaak te kijken (en vragen) naar wat de klant prikkelt, boeit, fascineeert en laten we voor de zoveelste keer zien wat wij letterlijk in huis hebben. Marije's aandachtspunten kunnen ons verder helpen.

Overbrugging
Terugkerend naar Ronald Snijder is het wel zaak om de connectie tussen de beelden en je inhoud te maken. Als we daar niet voor zorgen dan komen pinteradores (of hoe noemen we ze) alleen maar plaatjes pinnen. Met de visuele strategie kunnen we ze zover krijgen. Maar dan is de volgende stap die overbrugging naar de inhoud en betekenis. Als ons dat lukt, is er een wereld te winnen.

1 opmerking:

  1. Inderdaad moet je als bibliotheek kijken of Pinterest bruikbaar is. Beter misschien te concentreren op Facebook. Voor prive / klanten natuurlijk wel heel leuk om op te attenderen.

    BeantwoordenVerwijderen