WELKOM

Welkom op het biblioblog van Spookiespock

zondag 31 oktober 2010

Hoe dom is domotica? Over het nieuwe taboe!

Veel nieuwe uitvindingen maken het ons gemakkelijker en besparen ons tijd. Komiek Ben Elton had eens een prachtige routine over Marks en Spencers waarin hij je vrolijk door een warenhuis meenam waarin ons steeds meer werk uit handen werd genomen op de voedselafdeling. Het enorm tijdrovende effect van het door elkaar mengen van verse groenten werd ondervangen met kant en klaar salades. Brood hoefde je niet meer helemaal zelf te smeren, dat lag al zo in de vitrines. Kaasblokjes hoefde je ook niet meer zelf te snijden en er was al saus bijgevoegd. Zijn vraag was: hoeveel tijd wil je winnen? Straks kom je nog jonger het warenhuis uit dan je er in ging. (Het ultieme was volgens hem een vacuumverpakte drol - dan kon je ook het vermoeiende eetproces overslaan en alleen dit product door het toilet spoelen) Hilarisch was zijn opmerking dat straks de appels voorgeschild verkrijgbaar zouden zijn. En kijk nu eens wat je tegenwoordig gewoon bij de Appie kunt kopen?
Ik kom hierop door domotica en de iPhone en iPad. Domotica is een vorm van woningautomatisering. Je kunt dan vrijwel alles in je huis automatiseren en via je iPad en iPhone op afstand bedienen. Ooit de film 'Mon Oncle' van Jacques Tati gezien? Met dat klinisch enge en  tegelijk lachwekkende robothuis van de toekomst waar monsiour Hulot bevreemd doorheen zeilt? Dat is er al - in Eindhoven staat een demonstratiewoning van de Stichting Smart Homes. Je kunt lekker vast de verwarming aanzetten als je van je werk vertrekt en voor elke ruimte een ander muziekje programmeren. Met een knop kun je alles tegelijk uit- en aanzetten. Best cool en het bespaart weer tijd, maar waarvoor eigenlijk? Wat ga je dan met al die gewonnen tijd doen? Daar is meestal niet over nagedacht, maar ook hierin voorziet de iPad. Er zijn eindeloze mogelijkheden voor wie zich stierlijk verveelt. En de cirkel is rond.
Wat niet wil zeggen dat domotica en de iPad onzinnige uitvindingen zijn. Integendeel, domotica kent bijvoorbeeld in de zorgverlening uitstekende toepassingen. En de iPad had ik vorige week via onze automatiseringswmedewerker voor het eerst in handen met o.a. prachtige mogelijkheden voor de workshops en presentaties die ik geef (en voor het uitwerken van klanklandschappen waar ik al mee bezig was). Ook prima voor e-books van stripverhalen te gebruiken merkte ik tot mijn verrassing. Maar zoals in een vorig blog aangegeven, let altijd op wat je ermee verliest. Kijk of het je dat waard is en probeer dan met de gewonnen tijd o.a. het verlorene te compenseren. Met domotica leveren we nog meer lichaamsbeweging en weerstand in dan al het geval is. Als je plezier schept in zo'n geautomatiseerde woning en er voor gaat, ren dan bijvoorbeeld eens vaker buitenom voor de balans en doe iets aan handdynamica. Dat verlies is het nieuwe taboe. Als je het er over hebt, ben je volgens de media bang voor de digitoekomst (stond deze week letterlijk in de krant). Maar de iPad-opa waar de media vorige week (terecht overigens) mee wegliepen, liet aan het eind van deze week een aantekening maken die in een heel klein berichtje terecht kwam. Hij kon nu de hele wereld over, maar vond inmiddels wel dat die wereld was teruggebracht tot een schoothondje. Dat vond hij (ook terecht) zorgelijk. Een modern en wijs mens.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb het oude huis van de toekomst van chriet titular mogen bezoeken in rosmalen, evenals de opvolger in het troosteloze amsterdam-zuid (er schijnt er ook een nieuwe te zijn in brussel ergens).

    Wat mij in deze huizen opviel is hoeveel anders bedrijven aankijken tegen "gemak" dan wat ik als gemak zie. Zeker bij consumenten electronica moet ik verdomt veel moeite doen om zo lui te zijn dat ik voordeel heb van hun inzicht in hoe ik mijn huishouden zou moeten runnen.

    Ik denk dat het hier idem is, een systeem wat in potentia erg makkelijk zou zijn en maar in de praktijk word het nauwelijks gebruikt omdat het aanleren langer duurt dan het tijdsvoordeel wat het zou moeten opleveren. Hoeveel mensen gebruiken tenslotte hun PC naar zijn volste vermogen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het huis van Chrietje. En het is inderdaad een sprookje. Ben het met je eens en tijd om die mythe door te prikken. (Dick Maas gaat daar weer ver mee (Sint) en niet alle mythes hoeven doorgeprikt, maar enige relativering is altijd op zijn plaats.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, ik zou het toch niet verkeerd vinden om 's ochtends met halfdichte oogjes in het luchtledige te zeggen "coffee, black, hot" en dat dat dan voor mijn neus verschijnt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het wel leuk vinden als ik mijn alter ego naar m'n bureau achter de pc kan beamen en zelf lekker kan blijven liggen :-)
    Dat zou toch gaaf zijn Aragorn in the house. Nou, dan kom ik zelf ook maar...

    BeantwoordenVerwijderen