WELKOM

Welkom op het biblioblog van Spookiespock

dinsdag 26 oktober 2010

DING 12

Spookie heeft met een behoorlijke portie vooroordelen boldly het terrein van Twitter betreden. De open discussie of Twitter nu een hoop gezwets is of een missing link in de communicatie ten spijt, lees ik elke dag in de krant een aantal hoogtepunten van tweets rond politici, sporters en entertainers waar ik zelden vrolijk van wordt. En als treinreiziger ben ik al helemaal allergisch geworden voor het watdoejijijij...? - de lijzige zeikvraag van het mobiele telefoonverkeer. Daar spreekt zelden echte interesse, maar meestal oeverloze verveling uit. Zal dat op Twitter dan anders zijn?
Eerst eens in de geavanceerde opties van Twittersearch gedoken. En dan heb ik meteen weer pissed op het hele bibliothecaire catalogussysteem. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat klanten en bibliothecarissen nog steeds niet met vergelijkbare opties door de catalogus heen kunnen? Waarom accepteren we dat met zijn allen? Vijftien jaar geleden kon ik in de internationale boekhandel waar ik werkzaam was al boleaans zoeken in catalogi voor alle beschikbare werken in heel Engeland en de Verenigde Staten. Ik kon ook zoeken op dikte van het boek of jaar van publicatie, op uitgever enz. Wij maken in de bibliotheek (met een schril afstekende omvang van collectie), ondanks de recentelijke sprong vooruit met c-wise, in vergelijking nog steeds met twee stenen vuur.
Maar goed, in deze wel volwaardige zoekmachine de woordcombinatie 'Doctor Who' en het trefwoord 'bibliotheek' getikt. Omdat ik laatst twee fantastische afleveringen van deze serie zag rond een bibliotheek van de toekomst, zo groot als een planeet (!), en ik benieuwd was wat er over gezegd werd en of er meer afleveringen met dat thema waren. Ik krijg een eindeloze lijst van mensen die aangeven dat ze die afleveringen aangeschaft en/of bekeken hebben, dat ze er blij mee zijn en verder niets. Wat kan mij dat nou schelen? Useless - en als dat zo doorgaat een user less.
Als ik een account aanmaak wordt ik vrolijker. Makkelijk te doen en direct aardige opties om te volgen. Ik kies voor William Shatner (obviously), Simon Pegg (omdat hij in zijn films zo gevat is) en NYTimesscience als groter orgaan. Pegg is inderdaad leuk om te volgen en razend actief, vele tweets per dag van leuke onzin tot interessante filosofische observaties, in prima balans. Als je Twitter gebruikt, moet je het zo doen, maar het betekent ook dat zowel zender als ontvanger er gedurende de hele dag mee bezig moeten zijn, wat zowel het voordeel (actuele info) als het nadeel (kijkdwang) van dit medium is. Shatner kan beter niet twitteren. Als je maar af en toe van je laat horen is een weblog met rss-feeds veel effectiever. De volgende dag krijg ik de suggestie in de kantlijn om TherealNimoy ook eens te gaan volgen en met dat soort service moeten bibliotheken echt aan de slag. NYtimesscience blijkt te omvangrijk - ondanks dat het mijn interessegebied is, blijkt het zo breed dat ik veel te vaak iets binnen krijg, waarvan ik 90% zo weer kan verwijderen. Dat risico lopen we als bibliotheken ook en vormt een interessant aandachtspunt.
Zelfs met maar drie van deze keuzes word ik meteen al gebombardeerd met tweets, wat ik als behoorlijk onprettig ervaar. Twitter kan een prima medium zijn, maar in de praktijk verschijnt er wel erg veel bagger. We moeten misschien eerst leren het niet uit verveling te gebruiken. Persoonlijk wil ik mijn pc niet de hele dag aan hebben staan en niet voortdurend bereikbaar zijn, waardoor dit medium minder geschikt voor mij is (als je er voor gaat, moet je er ook echt voor gaan - Mr Shatner). Voor bibliotheken is het wel een uitkomst met een hoge prikkelwaarde als we leren het effectief in te zetten (en niet twitteren om het twitteren).

4 opmerkingen:

  1. "Yes, absolutely, I do indeed concur, wholeheartedly!" -- Riker (Where Silence has Lease)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar hoe zet je Twitter effectief in voor de bibliotheek? Hebben we daar collega's voor die tijd hebben om het bij te houden en snel kunnen reageren? Een dag later reageren lijkt mij bijv. met Twitter niet de bedoeling of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ten eerste kunnen we ons licht opsteken bij de bibliotheken die er al mee werken (dat zijn er verschillende). Ten tweede zal het voor een aantal functionarissen niet als iets los aan hun taken toegevoegd moeten worden, maar geintegreerd in hun bezigheden, als een tweede natuur (je hebt ook tijd om met je klanten aan de balie te praten). Ook zou Twitter zoals ik het via NYTimesscience ervoer voor organisaties als alternatief meer een kort informerende rol kunnen spelen (i.p.v.directe uitwisseling).
    Maar ik denk dat het sowieso hoog tijd wordt om een projectgroep rond het gebruik van sociale media voor onze bibliotheek op te richten. Waar willen we voor gaan en hoe denken we dat te doen? Inventariseren wat we allemaal via 23dingen hebben ervaren en gecommuniceerd; dat naast het beleidsplan leggen en daar realistisch en creatief mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een projectgroep vind ik een prima idee. Voorleggen aan het MT?

    BeantwoordenVerwijderen